Seznamte se s abstrakty jednotlivých příspěvků dopoledního bloku :
Do škol přicházejí každý rok stovky dětí, které umí plynule číst, psát a počítat. Jak je systematicky rozvíjet? Jak podchytit jejich schopnosti a zájem? A co se stane, když nadané dítě nepodpoříme v první třídě vůbec? To vše nám běželo hlavou při přípravě našeho projektu, který pomalu končí. Pozadí mnoha našich úvah i výzkumných východisek bychom rádi odkyryli v úvodní přednášce.
Nejdříve budou blíže představeny tři z pěti částí světoznámého Stevenova dinoparku, tedy subtestů diagnostické hry pro identifikaci žáků akcelerovaných v matematice. Nejdříve si s Dobromírem vyzkoušíme základy čtení a chápání textu při tvorbě směrovek a tabulí, aby v parku nikdo nezabloudil. Společně s Borisem se při řešení matematických slovních úloh podíváme na to, zda žádný z dinosaurů netrpí hladem. A na závěr s Olinou pomocí doplňování logických číselných řad zkontrolujeme a opravíme jednotlivé cesty a mosty po celém dinoparku.
Dále budou představeny další dvě sady úkolů, které jsou herně zasazeny do Stevenova Dinoparku. První modul testuje konkrétní matematické znalosti (např. znalosti symbolů), které částečně odpovídají prvnímu ročníku, v mnoha položkách ovšem jeho úroveň přesahují, aby bylo možné vytipovat i děti akcelerované v této oblasti. Hra je zasazena do laboratoře, jejíž vedoucí – Anna Líza – potřebuje od dítěte pomoc s různými úkoly, jež matematické a příbuzné znalosti, např. rozpoznávání hodin, vyžadují. Druhý modul, kterým dítě provází postava Andělky, je zaměřen na schopnost provádění převážně pokročilých – relativně vzhledem k věku – početních operací, které jsou zadány v „čisté“ formě, tedy nikoli jako slovní úlohy.
Vyvíjet psychodiagnostické testy, které by splňovaly přísná psychometrická kritéria, je velmi obtížný proces. Tento proces je ještě o mnoho intenzivnější a náročnější v případě testů určených žákům prvních tříd. V tomto příspěvku se dozvíte, jaké nástrahy nás čekaly a jak jsme se s nimi dokázali poprat, tak abychom dokázali identifikovat žáky akcelerované v matematice již na začátku školní docházky.
Informace o žácích a výsledcích jejich testování jsou citlivá data, která je třeba chránit. V příspěvku vám stručně představíme postupy, které jsme využili pro zvýšení bezpečnosti dat bez újmy na flexibilitu platformy nebo uživatelské pohodlí.
V příspěvku představíme rozvojový model pro nadané žáky 1. ročníku základních škol. Model obsahuje 20 témat, kterými nás provedou postavičky Fí a Tau. Setkáme se s nimi jak ve videích, které žáky uvádějí do témat, tak v pracovních listech, kde žáci získané poznatky rozvíjí. Žáci jsou vedení k rozvoji logického a kombinatorického myšlení, ke kritickému usuzování a srozumitelné a věcné argumentaci, k rozvíjení abstraktního a exaktního myšlení prostřednictvím řešení matematických úloh a problému. Vybraná témata představíme blíže a doplníme je podrobnými metodickými komentáři. Součástí bude i ukázka prací žáků.
Chcete vědět, co se u nás právě děje? Potom neváhejte a lajkněte si nadaného prvňáčka!
Adresa:
Katedra psychologie, FSS, MU Brno, Joštova 10
Telefon:
+420 549 497 501
E-mail:
[javascript protected email address]
© 2024 Identifikace a rozvoj matematicky nadaných žáků základních škol, Práva vyhrazena
---------------------------------------
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons 4.0 Česká republika.